Vilken smartphone?



Jag är i desperat behov av en smartphone.
Det kan såväl Angelica och Anna som Ida intyga (jag brukar låna deras i tid och otid). Tänk så praktiskt det vore att kunna ringa, SMS:a, facebooka, blogga, fotografera, filma och twittra var som helst och när som helst. Och alla fantastiska appar! Helt sjukt praktiskt, speciellt eftersom min kompaktkamera inte funkar så jag ändå borde köpa en ny sådan då jag inte kan släpa med systemkameran överallt. Saken är bara den att jag är extremt fattig så jag skulle egentligen inte ha råd med en smartphone förrän efter sommaren, men jag behöver ju en nu. Helst på direkten.


Så frågan är alltså nu vilken smartphone som är bäst och mest prisvärd? iPhone? Samsung Galaxy SII? Jag är totalt lost i smartphonedjungeln så snälla snälla ni hjälp mig! Ni kan få kakor som tack. :)
#1 - sarah

jag har en iphone men sku rekommendera en lumia 800 :) som den nöd jag är! fast om du vill ha snygga bilder och använda en enkel tfn så iphone 4 :)

#2 - Ellen (alatariel)

Svar: Tack :)

Ja allstå jag vet inte så mycket själv heller om dom här smartphonesen, men själv skulle jag i alla fall välja iPhone. :)

#3 - ett ritstift i din rumpa

det hänger väldigt mycket på vilken prisklass du har tänkt dig ;)

#4 - Rebecka

Absolut Iphone4s :)

#5 - Anonym

aaaajfåun fårevör

#6 - angz(t)

köp en 4s så kan vi jämför ;)

(haha, denhä videon fick me at bestäm me http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw

tror it ja sku kun hall en iphone vi liv så läng...)

#7 - Marre

Jag har ju ingen jättestor erfarenheter av smartphones. Dock har Jan-E en som jag brukar låna titt som tätt och den gillar jag. Det är en Samsung Galaxy SII. Den är bra alla möjliga sätt. Enda nackdelen är väl att jag tycker att den är lite väl stor för att vara en telefon. Fast å andra sidan är det skönt att ha en bra skärm när man surfar, fotar, spelar osv.

#8 - Anonym

Fast å andra sidan blir man ju så beroende om man har allt till hands på mobilen. Väldigt bra att kunna koppla bort ibland också med bara vanlig telefon och SMS.

#9 - Maria

Mikaela: Den behöver helst inte kosta mycket mer än femhundra. Fast det är väl knappast möjligt ens med tanke på att jag samtidigt vill ha kvalitet också :P

#11 - Viktoria

Jag har en Samsung Galazy Z och den är väldigt bra :) Dock kan man än så länge inte ladda ner TembleRun xD

#12 - Nina

tala me flera på Gigantti o expert. Dom sa alla att Androidtelefoner ganska snabbt blir väldigt slöa av appar. Köpte sist o slutligen en Lumia 800 o den e ja supernöjd med :)

#13 - Maria

Ack, beslutsångesten! Tack för era kommentarer! :D



Det står nu mellan Samsung Galaxy SII, iPhone 4s och Nokia Lumia 800. Dags att läsa en halv miljard recensioner...

#14 - Annika

Får man kakor fastän man inte kan hjälpa? :P



Svar: Ja vet, tänk dig att en 36 årig kar ha valt dem :D förstås med hjälp av försäljaren men...

#15 - Nathalie

Iphone :)

#16 - Elin/€!!n

Jag köpte mig en Iphone 4 i januari efter bara haft sony ericssons, inga smartphones dock. Efter att ha jämfört alla möjliga smartphones, samsung, sony, och allt vad det heter- så är iPhone klart värd pengarna! Bara man är försiktig dock, och så finns det så många fler snyggare skal till en iphone, kolla bara här, härifrån beställer jag mina skal iallafall :D http://society6.com/cases?show=new

#17 - Schniffen | neurotisk skrivnarkoman

Jag har en Samsung Galaxy Ace, som är en grottmänniskevariant av Galaxy S, trots att Ace släpptes innan. Ace är en enklare smartphone som funkar om man, som jag, inte behöver så hög prestanda, nöjer sig med en okejbra skärm och inte vill lägga ut en halv förmögenhet. (Min kostade ungefär 2300 kronor.)



Skulle jag köpa en med högre prestanda, skulle jag lätt ta en Nokia N9/Lumia 800. Fyfan vad underbar den telefonen verkar vara... Alternativt Galaxy SII. En del appar till Android är gratis, medan de kostar till iPhone. Jag är rätt anti allt som har med Apple att göra (trots att jag äger en iPod Nano XD), så jag skulle avråda dig att köpa en iFån ;D Alldeles onödigt dyr, och de flesta jag känner har haft sönder sina, trots varsam hantering.

#18 - Linda

Iphone 4 S! :)

#19 - Jean

Jag har haft fördelen att jobba med alla telefoner och tänkte ge dig den info jag har samlat på mig.



Den enda som går helt bort är Iphonen. Den är kraftigt överpris jämfört med vad den levererar, och allt är så jävla nedlåst och begränsat i den. Den filmar t.ex. i HD-kvalitet, men om man ska blogga videon så blir den helt grynig.

Nån hade frågat Steve Jobs om det verkligen ska vara så här, han svarade: "You can download it to your mac and then upload it. That's enough"

Nå, en idiot mindre i världen efter att han for.



Hursomhelst,

Lumian är trevlig om än lite seg när man har mycket på gång. Efter att de fått bort alla barnsjukdomar så kommer den nog att bli riktigt bra. Och så är ju utbudet av appar inte så stort ännu till Nokia.



Det absolut mognaste och bästa systemet är Android, och då finns det flera alternativ (Samsung, HTC, SE).

Själv använder jag en SE Xperia Arc som i mina ögon är den vackraste smarttelefon som skapats.

http://st2.gsmarena.com/vv/pics/sonyericsson/sony-ericsson-xperia-x12-arc-all1.jpg

Tyvärr kan jag inte rekommendera den p.g.a små designfel i min (akkun kan röra på sig vid stötar, vilket gör att telefonen slår av).

Kanske är det fixat i de nyare versionerna, men jag vet inte.



Samsung Galaxy telefonerna håller bra kvalitet och för den vanliga användaren kommer man undan med runt 330€ om man köper en Samsung Galaxy S Plus.

Syrran har en SGS Plus och en Lumia, men hon föredrar Galaxyn. Tycker Lumian är lite ologisk och dum att navigera.



Om du är ute efter en high-end telefon, the best of the best, så är det Samsung Galaxy Nexus som gäller. Den är verkligen rapp som en piskad iller, och kameran tar inte en evighet på sig att fokusera och ta bild.



Sen har även HTC Android telefoner, men där ska man undvika de billigaste. Hade en HTC Wildfire, och den var helt hopplös att använda. Omöjligt att skriva på p.g.a att den var så liten.

Däremot ser t.ex. HTC Rhyme väldigt bra ut på papper.



så.. ja.. här är mina 5cents.

Och med mina 6 års IT studier på högskolenivå och hälften så många år i yrkeslivet vågar jag säga att jag vet vad jag pratar om.

#20 - Maria

Tusen tack för din fantastiska kommentar Jean! Nu känner jag mig så mycket klokare, och jag har haft högläsning av din kommentar för både pappa och mamma så att de ska hänga med i svängarna också. :)



Nu återstår det bara att se hur mycket pengar jag i slutändan lägger ut på en smartphone. Antingen köper jag en Galaxy S Plus eller så slår jag på stort och köper en Nexus (som tydligen är väldigt ny på marknaden om jag förstått det rätt?). Frågan är vad som lönar sig mest. Med tanke på hur mycket jag ändå kommer att använda den kanske det skulle vara värt att satsa på kvalitet, men då hoppas jag på att den håller länge också.

#21 - Anonym

Nexusen är nog top of the line, och rätt behandlad håller den

säkert hur länge som helst. Den har även en chipläsare som jag inte kommer på vad heter, men i praktiken betyder det att du sätter telefonen mot en manick vid kassan och betalar små inköp på ett par sekunder. Den tekniken blir kanske vanlig om ett par år.

En annan kul sak som kortläsaren kan användas till är a

#22 - Jean

Tryckte lite för snabbt..

En annan kul sak är att man kan köpa elektroniska klistermärken som man programmerar med t.ex.sina kontaktuppgifter eller en webbadress. Klistra märket bak på visitkortet, och när någon sätter telefonen mot kortet så.sparas kontaktuppgifterna i telefonen. På.samma sätt kan du länka klistermärket till din blogg, och när någon sätter.telefonen mot märket så.öppnar det webbläsaren och går till.din blogg. Klistermärkena kostar i nuläget 1€ styck.

#23 - Maria

Jean: Wow, tekniken går framåt i en rasande fart verkar det som. Jag har aldrig hört talas om kortläsaren tidigare, men det verkar ju riktigt tufft (om än en liten aning onödigt kanske?).



Var i Vasa skulle du säga att det lönar sig att göra sina inköp? :) Med tanke på pris, försäkringar och allt sånt... Och så måste man väl skaffa internetanslutning till den också.

#24 - Anonym

Om du talar om tilläggsförsäkring så har jag aldrig haft en sån. Jag är väldigt försiktig med mina prylar :)

Brukar kolla på hintaseuranta.fi var bästa priset är. Oftast köper jag från giganttis webbshop, stora saker som tv och tvättmaskiner tar jag från markantalo.fi eftersom de brukar ha gratis frakt.

Köper aldrig i riktig butik, försäljare ljuger så sjukt mycket och har så felaktig information om produkter att jag oftast stormar ut som en Adhd-unge.

#25 - Jean

Ok jo, chipläsaren är i nuläget lite onödig, sa bara som exempel på hur långt före alla andra den telefonen är.

#26 - Maria

Jean: Tack igen! Du är härmed min elektronikguru. Jag återkommer säkert med fler frågor senare. ;)

#27 - Nina

Jag tycker för övrigt inte att I-lurarna är värda vad de kostar, både morbror o kusin har en Iphone 4S o båda vill byta till en annan nu efter ½ år :P

Det som var avgörande för mig va ju annars att Nokian har överlägsen kamera från de andra då den har en Carl Zeiss-kamera :)

Läst flera recensioner, kolla You tubevideor men blev int alls nå klokare av dem, en sa ett o en annan sa nå annat. Far o kläm o känn på telefonerna iställe, S2 o Lumia sitter väldigt olika i hand :)