Från en annan tid



När vi var till Vexala häromdagen tog jag hem en gammal jordglob som ska få flytta till Vasa. Den är från en svunnen tid då Finland var en del av Sovjetunionen och länder som Abessinien, Persien och Siam existerade.




Man skulle kunna sitta och titta på den i evigheter och grubbla över hur det kom sig att mina morföräldrar fick den från England och när detta hände. Såna där frågor som man inte hade vett att fråga så länge man fortfarande hade chansen.




Den är gjord av ett företag vid namn Chad Valley och har en stämpel där det står "By Appointment Toy Makers to Her Majesty Queen Elizabeth the Queen Mother". Någon som vågar sig på att gissa när den kan tänkas vara tillverkad? Jag tippar på 30-tal. Himla fin är den hur som helst.
#1 - Rebecka

Jordglob O.o

#2 - Annika

Den var faktist snygg, älskar att titta på jordglobar och i kartböcker och fantisera vart man sku kunna åka samt kolla vart man har varit :)



Har en stor plansch karta som jag köpt från lidl som jag planerar att hänga upp, och varje stad jag besöker så skall jag markera. Vet inte varför, men tycker att sånt är kul :)

#3 - maria

tror du sitter på en liten skatt där! om den är i så bra skick som den ser ut att vara, o med stämpel och allt! kolla upp på nätet, sku inte förvåna mig om det är en raritet eller samlingsobjekt som någon säkert skulle betala en stor slant för. men du, ja du ska såklart behålla den och vårda den ömt!

och på tal om att fråga när man har möjlighet - det är nåt jag blev påmind om idag när min arbetskompis faffa gick bort, och hon fick det tråkiga beskedet under arbetstid... så mycket man borde fråga och prata om och bara vara - innan det är försent :/

#4 - Maria

Annika: Jag håller med dig, det är verkligen roligt att sitta och drömma sig bort till avlägsna och exotiska platser! :) Låter som en toppenbra idé det där att markera platser som man har besökt. Jag kanske hakar på din idé någon gång (inte med denna jordglob dock).



Maria: Jag tror att du kan ha rätt! :) Efter lite googlande har jag konstaterat att den mycket väl kan vara värd litegrann. Fast i och för sig är den lite skev vid ekvatorn (norra och södra halvklotet sitter inte ihop helt rakt, men det kanske går att rätta till) så jag vet inte om det drar ner på helheten. Hur som helst planerar jag inte att göra mig av med den. :)

Och visst är livet precis så. Tyvärr får man inte den där insikten förrän det redan är för sent. :(

#5 - serpensalbus

Googlade lite snabbt själv och hittade liknande på e-bay för ca 50-60 dollar. En av dem var daterad till 1939. Men jag kan inte riktigt förstå varför en jordglob från 1930-talet skulle visa Finland som en del av Ryssland/Sovjet, om det inte handlar om en kopia av en tidigare glob.

#6 - serpensalbus

Ännu lite info.

"...In 1936 the Chad Valley Company was granted the Royal Warrant of Appointment: Toymakers to H.M. Queen Elizabeth The Queen Mother..."



Alltså tyder stämpeln på att globen är tillverkad 1936 eller senare.

#7 - serpensalbus

En sida med vad som ser ut att vara en likadan glob. Utgångspris US $95



http://www.sportingcollectibles.com/toys.html

#8 - Maria

Serpensalbus: Tack så mycket för hjälpen! :) Jag får det inte heller att gå ihop riktigt, men väldans intressant är det.

#9 - Rebecka

Jag har en likadan, samma märke och allt. Den har varit pappas från början och är från 1949. Nu vet jag ju inte när din är tillverkad men kanske runt den tidpunkten? Jag hittade en likadan, lite mindre jordglob som jag köpte på Juthbacka marknad i höstas. Googlade runt lite och det visade sig att de inte är speciellt värdefulla då det finns ganska många av dem, jag hittade jordglober av samma märke på auktionssidor för 40-50 euro.

#10 - ann-sofie

vilken fin!

#11 - Klara

- Tusen tack!



Åh, jordglobar är så himla fina, men den där är absolut något utöver det vanliga - underbar!

#12 - Majken

Underbar jordglob!:)



Jätte fin header btw:)

#13 - Maria

Rebecka: Tack för infon Becka! :) Vilket sammanträffande att du råkar ha en precis likadan! För min del spelar det ingen roll om den är värd något eller inte, det är ändå det affektiva värdet som är viktigast.



Ann-Sofie: Ja visst är den! :)



Klara: Nog är det någonting speciellt med jordglober. Man inser liksom hur liten vår värld egentligen är.



Majken: Tack så mycket! :D

#14 - moa/robex

blogving byte?

http://ghgumman.blogg.se/

#15 - moa/robex

blogving byte?

http://ghgumman.blogg.se/

#16 - Mizza

Oj Vad FIN! :D wow! tänk om jag också skulle hitta en sån :) Fint med gamla saker! :)

#17 - Maria

Mizza: Ja, det e helt fantastiskt vilka fina saker som finns där man minst anar det! :) Det gäller att hålla ögonen öppna.

#18 - Madeleine

Shit vad härliga bilder! :)

#19 - Maria

Madeleine: Tack snälla du! :)

#20 - MALIN SUNDIN [FOTOGRAF]

coola pics!